شرایط و مقررات استفاده از سامانه ناوا
کاربر گرامی، سامانه ناوا به منظور تسهیل ، صرفه جویی و افزایش کارائی در فرایند حمل و نقل کالای کشور طراحی گردیده است . لذا جهت ارائه خدماتی با کیفیت مطلوب و آشنائی با حقوق و تعهدات طرفین از شما دعوت می شود قبل از ثبت نام در سامانه ، موارد ذیل را به دقت مطالعه فرموده و با آگاهی کامل از شرایط و تعهدات نسبت به ثبت نام اقدام فرمائید . قبلا از همراهی شما با سامانه ناوا سپاسگزاریم .
ماده 1 ) قوانین عمومی
کلیه اصول و رویههای سامانه ناوا منطبق با قوانین جمهوری اسلامی ایران، قانون تجارت الکترونیک و قانون حمایت از حقوق مصرف کننده است و متعاقبا کاربر نیز موظف به رعایت قوانین مرتبط با کاربر است. در صورتی که در قوانین مندرج، رویهها و خدمات ناوا تغییراتی در آینده ایجاد شود، در همین سامانه اعلام و به روز رسانی می شود و شما توافق میکنید که استفاده از خدمات این سامانه در هر زمان به معنی پذیرش کامل کلیه شرایط و مقررات سامانه ناوا از سوی کاربر است .
ماده 2 ) تعاریف و اصطلاحات
1-2 – کاربر/ کاربران : به رانندگان وسایل نقلیه عمومی و یا موسسات ، متصدیان و شرکت های حمل و نقل اطلاق می گردد که با اطلاعات کاربری خود که در فرم ثبت نام سامانه درج نموده اند ، از خدمات سامانه ناوا استفاده می کنند .
2-2 – کاربر راننده : رانندگان وسایل نقلیه عمومی اشخاص حقیقی هستند که به منظور استفاده از خدمات سامانه در اپلیکیشن ناوا ثبت نام نموده اند .
3-2 – کاربر شرکت : به موسسات و شرکت های حمل و نقل کالا اطلاق می گردد که به منظور استفاده از خدمات سامانه در سامانه ناوا ثبت نام نموده اند .
4-2 – شرکت : شرکت پردازش ابری نوین سیستم می باشد که از طریق بازارگاه الکترونیکی سازمان حمل و نقل کشور نسبت به ارائه خدمات حمل و نقل کالا توسط سامانه ای به نام ناوا اقدام می نماید .
5-2 – سامانه ناوا : سامانه ای است بر بستر خدمات نرم افزاری که متعلق به شرکت پردازش ابری نوین سیستم می باشد و این سامانه خدمات مرتبط با حوزه حمل و نقل کالا را مطابق شرایط و مقررات ذکر شده ارائه می دهد .
6-2 – اپلیکیشن : نرم افزار سمت کاربر راننده در سامانه ناوا می باشد و بر روی گوشی های هوشمند اندروید نصب می گردد که به منظور استفاده از خدمات حمل ونقل مطابق شرایط و مقررات این سند در اختیار کاربر راننده قرار می گیرد .
7-2 – سامانه شرکت : نرم افزار سمت کاربر شرکت در سامانه ناوا می باشد که به منظور استفاده از خدمات حمل ونقل مطابق شرایط و مقررات این سند در اختیار کاربر شرکت قرار می گیرد .
8-2 – حساب کاربری : به منظور استفاده از خدمات سامانه ناوا اعم از امور مالی ، اخبار ، گزارش ها ، پیامها و ... لازم است که هریک از کابران بعد از ثبت نام در سامانه با تکمیل اطلاعات درخواستی یک حساب کاربری در سامانه ایجاد کنند . لازم بذکر است که هر کاربر فقط تنها یک بار می تواند با اطلاعات منحصر بفرد ارائه شده در سامانه ثبت نام و حساب کاربری ایجاد نماید .
ماده 3 ) سیاست های رعایت حریم شخصی
شرکت به اطلاعات خصوصی اشخاصى که از خدمات سامانه ناوا استفاده میکنند، احترام گذاشته و از آن محافظت میکند .شرکت متعهد میشود در حد توان از حریم شخصی شما دفاع کند و در این راستا، تکنولوژی مورد نیاز برای هرچه مطمئنتر و امنتر شدن استفاده کاربران از سامانه را، توسعه دهد. در واقع با استفاده ازسامانه ناوا ، شما رضایت خود را از این سیاست نشان میدهید .
ماده 4 ) حقوق و تعهدات کاربر/کاربران
1-4 – کاربر تعهد نمود حق هیچ گونه اقدام و عملیاتی جهت دسترسی های غیر مجاز به سامانه را نخواهد داشت مگر در مواردی که بصورت مشخص از طرف سامانه این دسترسی با محدودیت ها و ضوابط خاص در اختیار کاربر قرار گرفته باشد .
2-4 – کاربر تعهد نمود که تمامی اطلاعات درخواست شده در سامانه ناوا را در هر زمان بصورت کاملا واضح و صحیح درج نماید و در صورت تخلف از مفاد این بند ، ایشان مسئول عدم صحت و بروز هر گونه خسارت و ضرر و زیان به هر شکل و به هر عنوان می باشد .
3-4 – حفاظت و نگهداری از اطلاعات حساب کاربری بر عهده کاربران بوده و هر گونه سوء استفاده از حساب کاربری توسط شخص یا اشخاص دیگر بر عهده کاربر می باشد و کاربر موظف است در صورت مشاهده چنین مواردی سریعا و در اولین فرصت شرکت را از طریق راههای ارتباطی ذکر شده در سامانه مطلع نماید .
4-4 – کاربران در این سند و تفاهم نامه پذیرفتند و تعهد نمودند که استفاده از خدمات نرم افزاری سامانه ناوا صرفا به منظور تسهیل و روان سازی امور مرتبط با حمل و نقل کالا بوده و این سامانه صرفا به عنوان یک پل ارتباطی بین خدمات دهندگان حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرد و کاربر ملزم و موظف به رعایت کلیه آئین نامه ها و قوانین و مقررات مرتبط در سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور ، سند و تفاهم نامه مذکور ( شرایط و مقررات سامانه تی درایور ) ، شورای عالی انفورماتیک و سایر نهاد ها و ارگان های قانونی در حوزه مربوطه می باشد . تمامی عواقب و خسارت ها و زیان های ناشی از عدم رعایت موارد فوق بر عهده کاربران می باشد .
5-4 – کاربر تعهد نمود که از هر گونه اقدام خلاف شرایط و مقررات و ضوابط تعیین شده در این تفاهم نامه خودداری نموده و شرکت مختار است در هر زمان تشخیص دهد که کاربری بر خلاف ضوابط و شرایط عمل نموده است دسترسی کاربر به سامانه ناوا را محدود و یا دسترسی ایشان را مسدود نماید .
6-4 – تمامی مسئولیت های ناشی از کلیه فرایند های حمل و نقل کالا اعم از میزان کرایه حمل ، میزان هزینه بارنامه ، بیمه نامه ، سرقت ، تاخیر در تحویل کالا ، و هر گونه خسارت و زیان احتمالی متصور در فرایند حمل و نقل کالا ، بر حسب نوع خسارت و ضرر و زیان متوجه کاربر مربوطه بوده و شرکت در این موارد از هر گونه مسئولیتی مبری خواهد بود و هیچ مسئولیتی در این خصوص ندارد .
7-4 – کاربر تعهد نمود مسئولیت کلیه پیامهای ارسالی و دریافتی در این سامانه را بر عهده داشته و هر گونه خسارت و زیان احتمالی ناشی از پیامها متوجه کاربر مربوطه خواهد بود . لذا مهمترین اصل دراستفاده از سامانه رعایت اصل اخلاق و قول و تعهد از جانب کاربران بوده و در صورت عدم رعایت این بند ، شرکت طبق ضوابط و شرایط تعیین شده در این تفاهم نامه با کاربر برخورد خواهد نمود .
8-4 – کاربر تعهد نمود تمامی پیامهای صادره از سامانه مربوط به خدمات حمل و نقل را صرفا از طریق این سامانه انجام نماید . عواقب ناشی از انجام خدمات مربوطه خارج از سامانه اعم از دریافت خسارت ، مسدود و یا محدود شدن دسترسی کاربر توسط شرکت ، بر عهده کاربر مربوطه می باشد .
9-4 – هر کاربر صرفا با مشخصات و اطلاعات هویتی واحد خود و تنها یک بار می تواند در سامانه ثبت نام نماید و کاربر تعهد نمود که به هیچ عنوان با اطلاعات شخص و یا شرکت دیگر در سامانه ثبت نام ننماید . در صورت مشاهده هر گونه تخلف در این زمینه کلیه هزینه ها و خسارات و زیان احتمالی بر عهده کاربر مربوطه بوده و شرکت در هر زمان می تواند مطابق شرایط و ضوابط تعیین شده نسبت به مسدود سازی حساب کاربر و دریافت خسارت احتمالی اقدام نماید .
10-4 – کاربران موظفند قبل از استفاده از سامانه راهنمای استفاده از سامانه را بدقت مطالعه نموده تا خللی در فرایند کار با سامانه ایجاد نشود .
ماده 5 ) حقوق و تعهدات کاربر راننده
رانندگان محترم و زحمتکش ، همانطور که در امور حمل ونقل متعهد و پایبند به اصول اخلاقی و کاری هستید ، انتظار داریم در این سامانه نیز نسبت به قول و تعهد و ایجاد ارتباط صمیمی و مناسب با شرکت های حمل و نقل نهایت همکاری را داشته باشید تا روز به روز شاهد رونق اقتصادی و عملکرد بهتر، هم برای شما رانندگان محترم و هم در حوزه حمل و نقل کالا باشیم.
1-5 – کاربر راننده تعهد نمود که صرفاً با اطلاعات هویتی واحد خود و تنها یکبار در سامانه ثبت نام نماید. در صورت تخلف و مشاهده این موارد، شرکت ضمن مسدود سازی حساب کاربری ایشان، مبلغی معادل 40 درصد هزینه های بارنامه ارسالی در سامانه، بابت خسارت دریافت خواهد نمود.
2-5- رعایت اصل اخلاق و پایبندی به قول و تعهد در انجام سفارشات، بر طبق زمان های اعلام شده بعد از تأیید بار اعلام شده در اپلیکیشن از مهم ترین اصول استفاده از سامانه می باشد. لذا راننده محترم بایستی با دقت و حساسیت تمام نسبت به تعهد ایجاد شده در موعد مقرر جهت حمل و نقل کالا اقدام نماید.
3-5- کاربر راننده متعهد است اعلام بارهایی که تأیید و هزینه صدور بارنامه را پرداخت نموده است، مطابق بند 2 این ماده در موعد مقرر نسبت به دریافت بارنامه و بارگیری بار اعلام شده اقدام نماید. در صورت عدم تعهد راننده موارد ذیل از طرف شرکت اعمال خواهد شد:
3-1-5- چنانچه به هر دلیلی راننده بدون اطلاع قبلی (چه از طریق سامانه و چه از طریق تلفن) به شرکت حمل و نقل، از انجام تعهد نسبت به اعلام بار تأیید شده خودداری نماید، حساب کاربری وی از طرف شرکت مسدود شده و سامانه از دسترس راننده خارج می گردد و کل مبلغ پرداختی ایشان بابت صدور بارنامه و کارمزد از کل حساب کاربری ایشان بابت خسارت کسر و دریافت می گردد. مبالغ مازاد حساب کاربری ایشان، با هماهنگی با راننده به ایشان عودت داده می شود.
3-2-5- چنانچه راننده اعلام بار تأیید شده ای (پس از واریز هزینه بارنامه) را بصورت یکطرفه (دکمه لغو یکطرفه) لغو نماید، 60 درصد از هزینه واریزی ایشان از طرف شرکت کسر می گردد. این عمل (لغو یکطرفه) برای کاربر راننده حداکثر یک بار در سه ماه و در طول مدت استفاده از سامانه حداکثر 3 بار مجاز می باشد. در صورت تکرار عمل بیش از حد مجاز مطابق بند 1-3 این ماده با ایشان رفتار خواهد شد. اعلام لغو یکطرفه تا حداکثر 12 ساعت قبل از بارگیری قابل اعمال می باشد. در غیر اینصورت، بند 1-3 این ماده برای راننده اعمال خواهد شد.
3-3-5- چنانچه راننده بخواهد اعلام بار تأیید شده ای را بصورت توافقی با شرکت حمل و نقل (لغو توافقی) لغو نماید، 30 درصد از هزینه واریزی ایشان از طرف شرکت کسر می گردد و مابقی به حساب کاربری ایشان عودت می شود. این عمل برای کاربر راننده حداکثر یک بار در ماه و در طول مدت استفاده از سامانه حداکثر 5 بار مجاز می باشد.
4-5- راننده موظف است صرفاً با اطلاعات شخصی واحد خود از خدمات سامانه استفاده نماید. چنانچه با اطلاعات شخص دیگر از خدمات سامانه استفاده نماید و در زمان صدور بارنامه شرکت حمل و نقل تشخیص دهد که اطلاعات هویتی راننده در سامانه با اطلاعات هویتی گیرنده بارنامه مغایرت دارد، حساب کاربری راننده مسدود و سامانه از دسترس راننده خارج می گردد.
5-5- راننده به هیج عنوان مجاز نیست مبلغی از خارج از سامانه به شرکت های حمل و نقل پرداخت نماید. درصورت مشاهده، مراتب را به سامانه اطلاع دهد.
ماده 6 ) حقوق و تعهدات کاربر شرکت
1-6- شرکت های حمل و نقل بایستی در زمان ثبت نام در سامانه اطلاعات درخواست شده را بصورت کامل و صحیح در سامانه درج نماید و هر شرکت و موسسه حمل ونقل تنها یکبار می تواند در سامانه ثبت نام نماید. در صورت تخلف از این موضوع، شرکت در هر زمان می تواند سطح دسترسی کاربر را مسدود و یا محدود نماید.
2-6- شرکت های حمل و نقل موظفند اطلاعات اعلام بار و همچنین هزینه کرایه حمل و هزینه بارنامه را طبق عرف و تعرفه بصورت صحیح در سامانه اعلام نمایند. مسئولیت هر گونه خسارت و زیانی در این خصوص بر عهده شرکت حمل و نقل می باشد.
3-6- با توجه به اینکه تمامی اعلام بارها و امور مربوط به حمل و نقل کاملاً از طریق شرکت ها و موسسات حمل و نقل صورت می پذیرد، لذا کلیه تعهدات و مسائل حقوقی مربوط به حمل و نقل بر طبق آیین نامه و ضوابط و مقررات در فرآیند حمل ونقل کالا همانند روال خارج از سامانه بر عهده ایشان می باشد و شرکت در این خصوص هیج مسئولیتی نخواهد داشت.
4-6- پس از تأیید اعلام بار توسط راننده و مراجعه ایشان جهت صدور و دریافت بارنامه شرکت های حمل و نقل موظفند اطلاعات هویتی راننده را با اطلاعات هویتی در سامانه مطابقت دهند. در صورت مغایرت از صدور و تحویل بارنامه را به راننده خودداری نموده و مورد فوق را سریعاً به سامانه گزارش دهند. در صورت عدم رعایت این بند، تمامی مسئولیت و خسارت و زیان احتمالی بر عهده موسسات و شرکت های حمل و نقل بوده و شرکت در این زمینه هیج مسئولیتی نخواهد داشت و هم چنین شرکت می تواند جهت مسدود و یا محدود نمودن کاربر شرکت اقدام نماید.
5-6- طبق بند 3-3-5 چنانچه اعلام باری به صورت توافقی با راننده لغو شود، 30 درصد از هزینه واریزی صدور بارنامه که توسط راننده انجام شده است از حساب کاربری شرکت حمل و نقل نیز کسر می گردد. این عمل برای کاربر شرکت حداکثر 3 بار در ماه و در طول مدت استفاده از سامانه حداکثر 10 بار می باشد.
6-6- کاربر شرکت تحت هیج عنوان مجاز نیست، مبلغی خارج از سامانه از راننده دریافت نماید.
ماده 7 ) حقوق و تعهدات شرکت
1-7- تمامی اطلاعات ثبت شده در حساب کاربری کاربران، در سامانه ناوا به صورت محرمانه نزد شرکت محافظت می شود و شرکت متعهد است که این اطلاعات را در اختیار اشخاص ثالث قرار ندهد. در مواردی که درخواستی از سوی مقامات قضایی و قانونی کشور، جهت دسترسی به اطلاعات کاربران واصل شود، از این موضوع مستثنی خواهد بود.
2-7- شرکت بعد از ثبت نام و عضویت کاربران، آموزش های لازم را جهت استفاده بهینه از خدمات سامانه در اختیار کاربران قرار می دهد. این آموزش ها ممکن است به صورت راهنما در سامانه و اپلیکیشن کاربران قرار گیرد.
3-7- شرکت تمامی خدمات سامانه خود را در بستر خدمات اینترنتی کشور به کاربران ارائه می دهد و تمام سعی و تلاش خود را جهت ارائه خدمات مطلوبتر از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری به کار می بندد تا کاربران با رضایت کامل از سامانه استفاده نمایند. در صورت قطعی و یا اختلال در سیستم اینترنتی کشور، شرکت تمام تلاش خود را به کار خواهد بست که در سریع ترین زمان ممکن، خدمات سامانه به حالت عادی خود برگردد.
4-7- شرکت در هر زمان که تشخیص دهد، حساب احدی از کاربران به هر شکل ممکن، اعم از چند حساب کاربری توسط یک شخص و ... برای منافع شرکت خطر آفرین بوده و در کار سامانه اختلال ایجاد می کند، می تواند آن حساب کاربری را مسدود و از دسترس کاربر خارج نماید.
5-7- جهت بهینه تر شدن خدمات سامانه ممکن است در فواصل و زمان های مختلف ، اقداماتی نظیر مدیریت و نگهداری، نسخه پشتیبان و یا نسخه جدیدتر توسط شرکت انجام پذیرد و دراین راستا احتمال قطعی موقت سامانه وجود خواهد داشت. لذا در چنین مواردی سامانه مجاز است با اطلاع قبلی به کاربران نسبت به ارتقای سامانه اقدام نماید و کاربران نیز بدین وسیله اذن و رضایت خود را اعلام نموده اند.
6-7- شرکت مجاز است جهت افزایش کاربران از تمام ابزارهای مختلف اعم از بازاریابی های سنتی و دیجیتال در راستای فراگیر شدن سامانه استفاده نماید.
7-7- شرکت می تواند هرگونه پیام، خبر و اطلاع رسانی خود به کاربران را از طریق سامانه و یا پیامک به کاربران اعلام نماید.
ماده 8 ) داوری و حل اختلاف
هر گونه اختلف فی مابین ابتدا از طریق مسالمت آمیز و یا داور مرضی الطرفین حل خواهد شد. در صورت عدم حل اختلاف، از طریق مراجع قانونی و قضایی تهران اختلافات پیگیری و حل می گردد.